Phantom pain due to meteoropathy – Talk with ORF meteorologist Mag. Rainer Schultheis – Radio Orange (Audio)

Talk Schultheis

Rainer SchultheisMag. Rainer Schultheis from the Ö1 Weather Department provided interesting insights on January 27th at the FH-Campus Linz on how weather forecasts are created. The attendees were particularly interested in the explanations about weather-determining changes that could be related to weather sensitivity. Schultheis stated, “Even before the weather changes become visible, our bodies have to compensate for changes in atmospheric conditions, such as falling air pressure. If this compensatory ability is impaired, it can lead to discomfort – weather sensitivity.” From a medical technology perspective, Schultheis made an interesting connection by associating individuals with amputations with the neural sphere of weather sensitivity and provided valuable indications. He also emphasized that this area is still poorly researched. Based on the specific experiences of those affected, future medical meteorological research should focus more on identifying the physical causes and their effects in order to provide more precise information.

Mag. Rainer Schultheis von der Ö1 – Wetterredaktion gab am 27. Jänner am FH-Campus Linz interessante Einblicke, wie Wetterprognosen erstellet werden. Mit besonderem Interesse verfolgten die Anwesenden die Ausführungen über wetterbestimmende Veränderungen, welche mit der Wetterfühligkeit im Zusammenhang stehen könnten. “Noch bevor die Wetterveränderung sichtbar wird, muss unser Körper Zustandsveränderungen in der Atmosphäre, wie etwa einen fallenden Luftdruck, ausgleichen. Ist dieses Ausgleichsvermögen beeinträchtigt, kann es zu Beschwerden – zur Wetterfühligkeit – kommen”, so Schultheis. Aus medizintechnischer Perspektive interessant: Schultheis ordnete Menschen mit Amputationen dem neuralen Formenkreis der Wetterfühligkeit zu und gab wertvolle Hinweise. Er wies auch darauf hin, dass dieses Gebiet noch wenig erforscht sei. Ausgehend von den konkreten Erfahrungen Betroffener müsste in Zukunft die medizinmeteorologische Forschung vermehrt den physikalischen Ursachen und ihren Auswirkungen auf die Spur kommen, um präzisere Angaben machen zu können.